يونيك فاينانس:وارن بافت بزرگترين سهامدار اپل

تجارت الكترونيك توسط يونيك فاينانس

يونيك فاينانس:وارن بافت بزرگترين سهامدار اپل

۵ بازديد

يونيك فاينانس:وارن بافت سرمايه گذاري خود در ثروتمندترين كمپاني تكنولوژيك دنيا را از سال ۲۰۱۶ و با خريد حدود ۱ ميليارد دلار سهم اين شركت آغاز كرد و از آن تاريخ تا به امروز به طور مداوم در حال افزايش سهم خود بوده است.

يونيك فاينانس:پس از آنكه در سال گذشته Carl Icahn ميلياردر مشهور اعلام كرد سهام خود از شركت اپل را واگذار كرده است، اين شركت با نگاه منفي تحليلگران در بازار بورس مواجه شد. اما در سال گذشته شركت Berkshire Hathaway كه متعلق به وارن بافت سرمايه‌دار مشهور آمريكايي است اقدام به خريد سهام اپل كرد كه اين باعث تغيير شرايط به سود اپل شد. در حالي است كه وارن بافت معمولا با احتياط زيادي سرمايه‌گذاري روي شركت‌هاي فعال در حوزه تكنولوژي را درنظر مي‌گيرد اما به نظر مي‌رسد حالا اينبار او ملاحظه خود را كنار گذاشته است. بر اساس اخبار منتشر شده Berkshire Hathaway   بيش از ۹٫۸ ميليون سهم از مجموع سهام شركت اپل را  خريداري كرده است. پس از نهايي شدن اين خريد و انتشار خبر آن، بلافاصله سهام اپل با افزايش ۲ درصدي ارزش روبرو شد.

نكته مهم، تاثير مثبت اين خريد روي روند حركتي ارزش سهام اپل، پس از افشاي خبر نهايي شدن آن بود. به نحوي كه در نتيجه آن، شاهد افزايش ۱۸ ميليارد دلاري ارزش شركت اپل بوديم. علاوه بر اين، از  زمان افشاي خبر خريد سهام اپل توسط BH، افزايش ۵٫۱۹ درصدي در ارزش سهام اين شركت را نيز شاهد بوديم.

اين روند در ادامه نيز باعث شد سرمايه‌گذاران ديگر نيز به خريد سهام شركت اپل ترغيب شوند. به عنوان نمونه مي‌توان به David Einhorn (از شركت سرمايه‌گذاري گرين‌لايت) و Leon Cooperman (از شركت مشاور امگا) اشاره كرد كه آن‌ها نيز دست به كار شده و بخشي از سهام شركت اپل را خريداري كردند.

مهر تاييد بافت و Einhorn باعث شد ارزش سهام شركت اپل بار ديگر به ۱۰۰ دلار نزديك شود. در حال حاضر سازمان‌هاي سرمايه‌گذاري چيزي در حدود ۵۸٫۴۱ درصد از سهام اپل را در اختيار دارند اما متخصصان معتقدند اين رقم با توجه به تغييرات اخير، افزايش خواهد يافت.

دليل سرمايه‌گذاري بافت چه بوده است؟

يونيك فاينانس:وارن بافت سرمايه‌گذار مطرحي است كه به شدت به “قوانين سرمايه‌گذاري تدافعي بنيامين گراهام” معتقد است بر مبناي همين قوانين، اپل از مجموع هفت شرط لازم براي جذب سرمايه از طريق بافت، فاقد شرايط دوم، سوم، پنجم و هفتم بوده است.

با همه اين تفاسير، توضيح ساده و فراتر از قوانين ياد شده براي دليل سرمايه‌گذاري بافت روي اپل، علاقمندي مديران اين شركت سرمايه‌گذار به ذخيره نقدي ۲۳۳ ميليارد دلاري اپل است. در واقع بافت باور دارد كه با اين حجم عظيم از منابع نقدي آماده‌ به كار، اپل مي‌تواند نقطه ضعف خود در زمينه فروش آيفون هاي توليدي را از طريق به خدمت گرفتن شركت‌هاي مختلف فعال در حوزه تكنولوژي برطرف كند.

براي مثال، ذخيره نقدي اپل مي‌تواند اين شركت را با خريد اوراكل، SAP و يا IBM به يكي از بازيگران اصلي در حوزه سرويس‌ها/نرم‌افزارهاي شركتي تبديل كند. اين در حالي است كه Berkshire Hathaway از جمله سهامداران IBM به حساب مي‌آيد و همين امر مي‌تواند به ايده ادغام اپل و IBM هم قوت بخشد.

علاوه بر اين، اپل مي‌تواند كنترل شركت‌هايي مانند اينتل و يا كوالكام را بدست بگيرد. موضوع ديگري كه قابل توجه است، خريد AMD با قيمتي كم‌تر از ۴ ميليارد دلار است. خريدي كه مي تواند به اپل در توليد پردازنده‌هاي ويژه رايانه‌هاي شخصي و سرور كمك كند. اين در حالي است كه AMD با بهره‌مندي از بخش توليد پردازنده‌هاي گرافيكي Radeon مي‌تواند به گزينه‌اي براي رقابت با شركت‌هاي مطرح بازار مانند Nvidia و اينتل تبديل شود.

يونيك فاينانس:خريد شركت‌هايي مانند ديزني يا نت‌فليكس نيز مي تواند اپل را به سلطان دنياي رسانه تبديل كند و يا حتي با در اختيار گرفتن فيس‌بوك، نقطه‌ضعف اين شركت در حوزه تبليغات را برطرف كند.

مثال‌هاي موجود از اين دست فراوانند اما آنچه اهميت دارد، ثبات ارزش شركت اپل حتي در صورت كاهش ميزان فروش آيفون‌هاي توليدي اين شركت است. در واقع بايد اعتراف كرد كه اپل گروگان كسب و كار خود در زمينه گوشي‌هاي هوشمند نبوده و مي‌تواند با فراغ بال در حوزه‌هاي مختلف وارد عمل شود. اين در حالي است كه اپل ميليون‌ها كاربر وفادار به مك و يا iOS را نيز به عنوان سرمايه عظيم معنوي به دنبال دارد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.